Od soboty 29.2.2020 sú všetky možnosti verejnej dopravy v Luxembursku (602 000 obyvateľov) bezplatné. Táto myšlienka sa zvažuje vo viacerých štátoch, hlavne v USA v záujme zníženia emisií a dopravných zápch.
Ani v Európe nemusíte dlho hľadať snahy o zníženie dopravného preťaženia v mestách. Mestá tiež príjmajú opatrenia, aby mali na svojich cestách menej áut – a nie bez dôvodu. Úmrtia chodcov, ktoré sa vyskytujú zväčša v mestách sú momentálne na úrovni, ktorá za posledných 30 rokov nemá obdoby, preťaženie v mestách je štatisticky zatiaľ najvyššie namerané. Klimatickým zmenám sa venuje čoraz väčšia pozornost a osobná doprava k tomu prispieva.
Zvyšujúce sa využívanie verejnej dopravy sa vo veľkej miere považuje za jeden zo spôsobov jako zmierniť tlak, ktorý na mestá kladú súkromné autá a Luxembursko robí bezprecedentný krok k zníženiu používania automobilov v krajine. Od konca februára sú teda všetky formy verejnej dopravy vrátane vlakov a autobusov v celej krajine zadarmo. Plán bol pôvodne oznámený v marci roku 2019. Cieľom je znížiť dopravné zápchy a emisie – uviedol hovorca Ministerstva mobility a verejných prác Dany Frank. Luxembursko má najvyššiu mieru vlastníctva automobilov v Európe, v roku 2017 to bolo 670 automobilov na 1000 ľudí. Podľa údajov EÚ strávi každý vodič v Luxembursku každý rok v premávke v priemere 30 hodín, čo je tiež jedna z najvyšších mier v Európe. Hlavným dôvodom preťaženej dopravy je veľké množství ľudí, ktorí každý deň dochádzajú do Luxemburgu – okolo 200 000 – v dôsledku vysokých životných nákladov v meste.
Teraz, keď je v krajine bezplatná verejná doprava, vláda dúfa, že veľké množstvo ľudí prestane dochádzať autom. Táto myšlienka nieje pre Luxembursko alebo Európu jedinečná, niektoré americké mestá podnikli podobné kroky, pretože dúfajú, že podporia jazdenie vo verejnej doprave.
Odľahčovanie verejnej dopravy sa střetlo s rôznymi úrovňami úspechu. Napríklad v októbri 2018 francúzska spoločnosť Dunkirk uviedla na trh svoje autobusy zadarmo a o rok neskôr sa v štúdii zistilo, že jazdy autobusom sa počas jediného týždňa zvýšilo o 65% a cez víkend o 125%, čo okrem iného výrazne pomohlo znížiť používanie súkromných automobilov.
Keďže mestá sa stále viac usilujú dostať ľudí z automobilov, ako riešenie čoraz častejšie využívajú uvoľnenie verejnej dopravy. Hoci Luxembursko je jednou z najmenších krajín v Európe, výsledky rozhodnutia o oslobodení od plateného cestovného budú príkladom pre ostatné mestá a krajiny, ktoré túto myšlienku zvažujú, najmä pokiaľ ide o mieru úspechu při znižovaní dopravného preťaženia.